Over mij

Na 15 jaar binnen het bankwezen te hebben gewerkt, besloot ik het welbekende roer om te gooien. De ontwikkeling van kinderen heeft mij altijd al geïnteresseerd en bezig gehouden. Kinderen hebben een hele goede reden waarom ze doen zoals ze doen. Juist dat achterhalen, ontdekken en samen naar het doel toe werken, vind ik ontzettend waardevol om te doen met een kind en met ouders. In 2016 heb ik de 4 jarige master opleiding Integratieve Kindertherapie afgerond aan de Nederlandse Academie voor Psychotherapie in Amsterdam. De Specialisatie tot Puber- en Jongerentherapeut heb ik in 2019 afgerond. Inmiddels heb ik een eigen praktijk waarin ik met veel plezier met kinderen, jongeren en ouders werk. 

Daarnaast werk ik sinds een paar jaar op basisschool De Wegwijzer in Apeldoorn als integratief kindertherapeut. 

Ervaringen van anderen

Ouders van Ben, 8 jaar (gr 5)

Onze zoon kwam binnen als een wat onzeker mannetje, aan het einde van het traject stond hij een stuk steviger in zijn schoenen en kan beter zijn grenzen aangeven. De oudergesprekken met Marieke waren erg leerzaam en nuttig. We hebben veel gehad aan haar tips.
Nogmaals bedankt voor alle hulp!

Roemer (11 jr) en zijn ouders 

Roemer en wij hebben goede handvatten gekregen om te leren omgaan met zijn zenuwen en meer in het algemeen met nieuwe situaties die wel eens spannend zouden kunnen zijn voor hem.

Het schema dat je gebruikt en ook in het laatste gesprek hebt laten zien is heel duidelijk. Dat geeft ons meer inzicht hoe de zenuwen bij Roemer werken, welke mechanisme in werking treedt.
Roemer vindt dat je goed met hem hebt meegedacht over zijn probleem.
Roemer, 11 jaar

Ouders over hun zoon (10 jaar)

Wij zijn heel tevreden over het resultaat, omdat wij duidelijk ervaren dat de weerstand verminderd is.  Niet dat hij er bij staat te juichen, maar hij gaat nu wel zonder gesputter aan de slag en hij geeft er ook blijk van dat hij er inzicht in heeft gekregen dat hij er voor moet werken als hij iets wil bereiken.Wij schrijven dit resultaat  zeker toe aan het coachingstraject. Wij denken ook dat niet iedereen dit resultaat met hem had kunnen bereiken, maar dat juist door de manier waarop  Marieke behandelt het is gaan werken.

Wat ook cruciaal geweest is in het traject is, dat hij zich volledig erkent heeft gevoeld, door Marieke in de frustraties die er voor hem geweest zijn in de interactie met de betreffende leerkracht.

Vanuit die erkenning heeft ze er naar toe gewerkt, dat toen toen was en heel naar, maar dat het nu nu is en dat hij daar zelf ook een verantwoordelijkheid in heeft.
Ook juist het wijzen op die eigen verantwoordelijkheid waarderen wij erg in haar aanpak. 

Ouders van Mariël, 6 jaar

We zijn blij met de resultaten van je begeleiding. De tips over met name het geven van erkenning en troost en het benoemen van de realiteit werkt goed. Het heeft effect en we zien een andere reactie bij Mariël. Voor mijzelf zie ik ook een positief effect, ik kan het los zien van waar ik zelf in schiet, dat is fijn. Als bijkomend voordeel: het scheelt tijd !

Noortje, 7 jaar

Hoi Marieke,
Ik ben best wel blij en tevreden dat ik nu meer vertel wat ik er zelf van vind. Ik vond het heel leuk bij jou !

Lucas, 9 jaar

Hoi Marieke,
Ik vind dat het is opgelost en vind het heel fijn dat ik het nu zelf kan. Ik word niet meteen boos, op school en thuis ook niet. Ik wil nog wel graag komen om spelletjes te doen 🙂

Intern begeleider van een basisschool.

Marieke is betrokken geweest bij verschillende kinderen op school en die ervaring is voor het kind, de ouders en de school zeer prettig verlopen. 
Ze heeft een zorgvuldige aanpak waarbij ze na het verkennen van de hulpvraag met ouders in gesprek gaat en daarbij goed in staat is om een veilig gespreksklimaat te creëren.

Daarna volgen de sessies met het kind, meestal 5 keer waarbij ze goed kijkt en luistert naar wat het kind aangeeft en daarbij aansluit met een activiteit, materiaal en spel.
Daarmee ontstaat er een soort van eigen veilige wereld voor een kind waarin hij of zij de ruimte krijgt om te dromen en nieuwe stappen te zetten. Marieke sluit af met een terugkoppeling naar ouders en school waarin ook adviezen worden gegeven aan ouders en/of school. Het is heel mooi om te zien hoe zo’n kind daarna meer in balans is en groeit als mens. 

Navigeer snel naar

Kinderen moeten leren hoe ze moeten denken, niet wat ze moeten denken. – Margaret Mead